Kategorier
De store tanker Fantasiens verden

Livet som lokomotiv

Vi kender allesammen til det, at have mange mål i livet, og ind imellem må man lave delmål, for at kunne opnå de fleste.

Mennesket og lokomotiver har mange mål, og de knokler hårdt for at bestige de stejleste bjerge på deres vej, hvad enten det er arbejde eller drømme.

Drift med ‘Fut’ i

Ligesom vi er forskellige som mennesker, er lokomotiverne også forskellige.

Der er nogle der kan klare mange opgaver på én gang, mens andre kun få opgaver ad gangen.

I den daglige drift, resultere det også i, at de langsomme tog, må vige for de stærkeste tog, så processen ikke går i stå.

I Røg og damp

Til gengæld må man ikke undervurdere de langsomme tog, da de er mere omhyggelig med deres arbejde, f.eks ifm. rangering af vogne på havneområde. Her nytter det ikke at være hurtig og stærk, men at man kan holde hovedet koldt i stedet.

Livet som lokomotiv er ikke altid let

Danmark er blevet et travlt land, og lige som ved lokomotiverne, betyder det at nogle bliver glemt eller sat ud på et ‘vigespor’ så at sige.

De unge ser op til de gamle, og de gamle ønsker at de var unge igen.

Både du og jeg ved f.eks at, de unge har styrken, mens de gamle har erfaringen.

Men selv om de gamle har erfaring, kommer der nye midler til nye arbejdsgange.

Det betyder ikke at de gamle ikke har erfaring, men blot at de skal lære nye teknikker, hvis man skal følge med tiden, for vi skal alle lære af hinanden.

Køl ned

Selv om driften skal holdes oppe, må man ikke glemme sine pauser.

Selv de stærkeste kan faktisk have brug for en pause, – og selv om hjulende skal holdes igang, er det faktisk en god følelse, at holde på ‘vigesporet’ sammen med andre.

Måske er nogle lige kommet ind?

Måske er de der 15 min.

Men bare det lige, at få pustet ordenligt ud, så man er klar igen, hjælper rigtig meget.

Det har jeg lavet et lille citat om :

En arbejder får løn, får hver dag der går

Lokomotivet kørt hjem, får renset sine sår.

Men om du er stærk eller svag, langsom eller hurtig.

Er det vigtigt, at slappe af, efter opgaver med krudt i.

Dagens ende

Jeg har lavet en lille fortsættelse af det ovenstående, der beskriver det meste af dagens forløb for et lokomotiv og dens arbejdende folk:

Når så dagen er omme, og opgaverne endt ud.

Køres lokomotivet til remisen, til ny morgenskud.

Arbejderen tager hjem med oplevelser på sig.

Gods, passagere, og forhindringer på vej.

Værksted måske venter ved næste morgengry.

Kilometer af ture i den vildeste sky.

Med dette lille budskab vil jeg sige:

  1. Husk ikke at trække større læs end du kan klare, (selv om man har musklerne er det stadig den mentale styrke der tæller)
  2. Man skal aldrig overanstrenge sig, så man ødelægger sin krop.
  3. Lad være med at påtage dig mere mentalt, end du kan holde til

Vi kan jo ikke lappes sammen på samme måde som lokomotiverne, der er lavet af metal 😉

Tak for ordret

  • Rasmus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne hjemmeside benytter cookies. Ved at blive på hjemmesiden, accepterer du vores brug af cookies.