Kategorier
Hverdagen med handicap

Musik på hjernen (3)

Jeg kommer af en familie, hvor vi altid har haft musikken med os.

Min far spillede klaver som teenager, og min mor sang kor.

Begge har aldrig dyrket musikken så det kunne mærkes, men det har alligevel medført nogle musikalske gener til mine brødre og jeg.

Musik i skolen

Allerede i folkeskolen havde jeg musik, men skænkede ikke tanken om, hvad det var, og hvad jeg kunne bruge det til.

Specialcenteret i Vejen

Da jeg kommer på Specialskolen i Vejen (7-8klasse.) er det først ved min lærers fødselsdag, at jeg selv får lyst til for første gang, at skrive en sang, men dog starter det som næsten altid, over en eksisterende melodi.

Jeg skrev en hyldest til ham på melodien: ‘Røvervisen fra Folk og røver i Kardemomme by’, og han gengældte det da jeg havde sidste dag på skolen med ordene:

“For noget tid siden havde jeg fødselsdag, hvor jeg fik en masse hilsener fra min klasse, men blandt disse hilsener, var der også en sang, og den sang, den var skrevet af Rasmus, og jeg blev så rørt over den, at jeg tænkte, at Rasmus OGSÅ skal have en sang.”

Og jeg blev selvfølgelig mega stolt over at have sådan en lærer.

Assersbølgård

Da jeg kom på Efterskolen Assersbølgård, valgte jeg både musik på valgfag og tog imod tilbuddet om Musikskole.

Her begyndte jeg efterhånden, at gå op i hvad jeg lavede, også for at jeg kunne udvikle mig.

Jeg nød, at være en del af skoleorkesteret til Julemarkedet, Gl. Elevfest, og mange andre sammenhæng, men allermest, så følte jeg mig værdsat til skoleafslutningen, når jeg var med som den ekstra pianist, og jeg fik lov til, at spille til morgensamlingen et par gange, og jeg var også hyggepianist et år til julemarkedet på skolen.

Musikudviklingen – (Sangskrivningen, Rytmisk sammenspil, Musikforståelse)

Egmont Højskolen

Året bliver 2009 og vi er 3 år fremme i tiden.

Jeg kommer på Egmont Højskolen, og har nærmest musik i alle mine semestre.

  • Musiklinie
  • Rytmisk Sammenspil (Her lærte jeg at spille bas, men også lidt trommer)
  • Jazzens Historie
  • Musikforståelse
  • Orkesteret(Musical) – (Her lærte jeg at jeg godt kunne arbejde under en deadline)
  • Instrumental undervisning (et tilbud via. Musiklinien)

Selv om jeg ikke følte, at jeg lærte ret meget på Musiklinien, tror jeg alligevel, at det hele har været med til, at gøre mig klogere på sammensætningen i musik, for siden hen, er jeg begyndt mere og mere, at analysere musikken som nævnt i de tidligere blogindlæg: Musik på Hjernen og Musik på Hjernen (2), desuden komponeret jeg mine første melodier i den periode, og så var nogle andre på Musiklinien med til, at lave tekst til den ene.

Den der blev lavet tekst til, kom til at hedde ‘ Jeg er alene’, mens den anden i forvejen er døbt ‘Hvorfor være anderledes’ , de to første demoer til den kan du høre her.

Musikken til i dag

Personlige mål

Efter endt ophold, går der to år inden min yngste lillebror skal konfirmeres i 2012, og da det næsten altid er mine brødre der holder tale eller arrangere noget, følte jeg, at denne gang skulle jeg vise mig selv, at jeg kunne stå frem.

Så for anden gang skriver jeg en sang på en eksisterende melodi (Skipper Klements Morgensang), og holder også en lille tale som optakt til sangen.

I 2018 fik jeg min første åbenbaring, da min ældste lillebror skulle til, at være far for første gang.

Det fik en masse tanker i gang ved mig, og udad en drøm blev min første egen sang bragt til live.

Sangen er en personlig hilsen til min niece, skrevet som vuggevise.

Senere samme år indspillede jeg ‘Godnatsangen’ fra Sigurd & Symfoniorkesteret, da det er en af mine favorit-vuggeviser, og som jeg syntes er blevet glemt for hurtigt.

Tiden i Café Parasollen

I 2020 stoppede den forhenværende køkkenchef i Café Parasollen Viby, og selv om jeg ikke havde været der i lang tid som gæst, skrev jeg alligevel en sang over en eksisterende melodi(Bondemandens sang), som hyldest for hendes indsats og lykke på rejsen.

Året efter (i 2021) sad jeg i Café Parasollen, hvor snakken tilfældigt kom til, at handle om deres jubilæum.

Endnu engang fik jeg en lille åbenbaring til en sang, for om natten kom de tre første vers til mig i en drøm, og dagen efter sad jeg i Parasollen og arbejdede videre på de resterende, og omkvædet.

Her mærkede jeg for første gang for alvor en stolthed i, at have en sangskriver i mig også.

Jeg har prøvet at indøve den nogle gange med Parasollens frivillige og ansatte, men ting tager tid. 🙂 Prøv at lytte til demoen her

Perron X – ‘Perron med spor’

Klaveret har fulgt mig hele mit liv, men bassen er kommet meget mere i spil efter, at jeg blev en del af et værested, der hedder Perron X i 2022.

Jeg var knap nok kommet ind i Perron X, før jeg greb 2-3 toner fra en guitar,(slået an af en ansat i Perron X) og fik lavet en sang til Perron X også.

De havde lige nåede, at høre sangen til Parasollen inden, og så gik den samme snak lidt som i Parasollen, inden jeg kom med en tekst dagen efter.

Vi spillede den ret hurtigt nogle gange, og er allerede kommet igang med indspilningen. Prøv at lytte til demoen her.

Opsummering

For mig har det betydet, at jeg kan hvis jeg vil, og at jeg har gode kreative evner samt musikforståelse nu.

Musikforståelsen gør, at jeg tænker rigtig meget over, hvordan man laver en så kaldt ørehænger, og simpel melodi i dag, dertil kan jeg også opfordre til, at hvis man har tænkt på, at prøve sangskrivningen af selv, så :

1) Start med en sang der er kendt af alle/de fleste

2)Drop de klassiske festsange, så vidt det er muligt

3) Sørg for, at bruge ekstra god tid på gennemgang af tekst og melodi (de skal jo passe sammen 100%, og ikke kun 50% som vores bedsteforældre laver dem )

Man kan aldrig tilfredsstille alle, men man se om man kan nå ud til størstedelen, og hvor der er vilje, er der vej – også selv om nogle er født med f.eks evnerne musik modsat andre.

Tak for ordet – Glædelig jul og godt nytår

//Rasmus – Stifter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne hjemmeside benytter cookies. Ved at blive på hjemmesiden, accepterer du vores brug af cookies.